Khamis, 25 Ogos 2011

The Merciful of Allah

one man asked
" If Allah is the most merciful, then why should He create hell?
Why can't He create only Heaven? Is this what we call the most merciful?.."

a man would say
" If God do not create Hell, I would like to be the most richest guy in this world by any means..
I would killing people and take their properties, bank robbing, or even rapping all the beautiful girls I have seen.

These things will happen if God only create the Heaven. Bad people, good people all will go to Heaven..
then what's the points being a good person?

Then human no need to be tested by God anymore in this world because everybody will 'pass' all the obstacles that God gives for free.

A killer will meet the people whom he had kill in Heaven and if he wanted to kill or rape again that person..he could that in heaven also..nobody will get punishment of what he did..

THEN WHERE IS THE MERCIFUL OF GOD AFTER ALL???...

look...listen..and feels of the things surrounds you..
who create all those beautiful things? after all...one thing for sure, everybody will die..
and what happen next? nobody knows...

but for us who believe in God..
we believe we will return to Him (our creator:Allah)
and the things we did in this world will be questioned..

wallahhualam..

Khamis, 18 Ogos 2011

don't try this...

jgan buat camni ok..don't try this when alone, with friends or family!

video

Rabu, 17 Ogos 2011

coret-coret

adakah rumah yang besar itu lebih elok dari yang kecil?

adakah saiz yang menentukan samada ia lebih baik ataupun tidak..?



bagi aku rumah yang besar tidak dapat menjamin kepada kebahagiaan kepada penghuninya.

rumah yang kecil juga mampu untuk memberi lebih kedamaian dan kebahagiaan kepada penghuninya..

rumah kecil..tapi ahli keluarga mampu untuk berkumpul bersama-sama, menonton tv sama, makan sama-sama..

tapi rumah yang besar, masing2 di ruang masing2..ayah di ruang tamu, abang di dalam bilik, mak di dapur, masing2 hal masing

namun rumah yang kecil juga boleh membawa kesengsaraan bila tidak ada erti syukur dan selalu ada hasad dan dengki..

apabila tidak bersyukur dengan apa yang ada maka timbullah rasa tidak selesa dalam diri, timbullah rasa tidak senang dengan kelebihan orang lain..maka kehidupan pon menjadi tidak seindah yang sepatutnya..

indahnya erti syukur..walaupun rumah yang kecil, jika kita tahu bagaimana untuk bersyukur semuanya akan menjadi lagi indah

begitu jua dengan kecantikan



ada sahaja yang tidak puas hati dengan penampilan yang sedia ada

buktinya sekarang ramai yang berlumba-lumba untuk pembedahan plastik

semua mahu kelihatan cantik

namun alangkah eloknya jika kita mampu untuk bersyukur dengan segala ketentuanNya

kecantikan bukanlah luaran semata-mata tapi ianya lahir dari dalam

kecantikan luaran semata-mata tidak mampu untuk menjamin apa apa .

jadi marilah kita bersyukur dengan segala apa yang ada..

rumah kecil?  itu bukan satu masalah

tidak cantik? ingatlah bukan luaran yang menjadi ukuran

Selasa, 16 Ogos 2011

soalan matematik berkenaan wanita


 
Al Khawarizmi seorang ahli Matematik Islam ditanya tentang WANITA TERBAIK ;
Dia menjawab ,

...Jika wanita SOLEHAH dan BERAGAMA = 1

Jika dia CANTIK ; tambah 0 pada 1 = 10

Jika dia dia KAYA ; tambah lagi 0 = 100

Dan jika dia dari KELUARGA BAIK-BAIK ; tambah lagi 0 = 1000

Tetapi jika yang "1" TIADA maka tiada apa yang tersisa pada wanita tersebut kecuali sekelompok "0"..
this had been copied from a facebook post..nice haa!

Isnin, 15 Ogos 2011

persoalan ramadhan



Adakah terlupa atau tidak sengaja akan membatalkan puasa?

Jika semua perkara di atas dilakukan secara tidak sengaja tidaklah akan membatalkan puasa. Sabda Nabi s.a.w.; “Sesiapa yang terlupa tatkala ia berpuasa lalu ia makan atau minum maka hendaklah ia sempurnakan puasanya. Sesungguhnya Allahlah yang memberinya makan dan memberinya minum” (HR Imam Bukhari, Muslim dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.)

Baginda juga bersabda; “Sesiapa yang terpaksa muntah, maka (tidaklah batal puasanya dan) ia tidak wajib mengqadha’ dan sesiapa yang sengaja muntah, maka (batallah puasanya dan) ia wajib mengqadhanya” (Riwayat Imam Abu Daud, Tirmizi, an-Nasai dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.)

Bagaimana jika seseorang itu dipaksa makan; adakah puasanya akan batal?

Menurut Imam Abu Hanifah dan Malik; batal puasa. Bagi mazhab Syafi’ie, ada dua qaul. Menurut Imam an-Nawawi; yang rajih ialah tidak batal puasa. Adapun mengikut Imam ar-Rafi’ie; yang rajih ialah batal puasa. Khilaf yang sama juga bagi seorang yang dipaksa bersetubuh seperti wanita yang dipaksa oleh suaminya. Menurut Imam Ahmad; jika yang dipaksa ialah makan, maka tidak batal puasa. Tetapi jika yang dipaksa itu ialah jimak, maka batallah puasa.

Bagaimana jika seseorang itu tersilap menyangka fajar belum terbit lalu ia masih bersahur atau menyangka matahari telah terbenam lalu ia pun berbuka?

Seorang yang menyangka fajar belum lagi terbit (yakni belum masuk waktu subuh), lalu ia meneruskan makan, minum, bersetubuh dengan isteri dan sebagainya (dari perkara-perkara yang membatalkan puasa di atas), tiba-tiba setelah beberapa minit kemudian ternyata padanya bahawa sangkaannya itu silap dan fajar sebenarnya telah pun terbit (yakni subuh telah masuk), batallah puasanya pada hari itu mengikut jumhur ulamak termasuk Imam-Imam mazhab empat. Wajib ke atasnya mengqadha puasa tersebut pada hari lain selepas Ramadhan. Walaupun begitu, untuk hari tersebut ia tetap wajib menahan dirinya dari makan, minum dan sebagainya sebagai menghormati bulan Ramadhan.

Begitu juga, jika orang yang menyangka matahari telahpun terbenam, lalu ia berbuka puasa dan kemudian ternyata bahawa sangkannya itu silap –yakni matahari belum lagi terbenam-, batallah puasanya. Wajib ke atasnya mengganti atau mengqadhakannya.

Imam Ishaq bin Rahawaih, ulamak-ulamak mazhab az-Zahiri, al-Hasan dan Mujahid menyanggahi pandangan jumhur di atas di mana menurut mereka; tidak batal puasa dan tidak perlu diqadha. Mereka meletakkan hukum bagi masalah ini sama seperti hukum orang yang makan kerana terlupa.

untuk pembacaan lanjut..klik

Ahad, 14 Ogos 2011

biarkan kabus berlalu membawa cahaya

jangan difikir derita akan berpanjangan
kelak akan membawa putus asa pada tuhan
ingatlah biasanya kabus x berpanjangan
setelah kabus berlalu
pasti cerah kembali



kesenangan yang datang selepas kesusahan
semuanya adalah nikmat dari tuhan
gunakan kesempatan untuk kebaikan
sebelum segalanya terlepas dari genggaman
kelak menyesal nanti xberkesudahan

(quoted from nasyid kehidupan by nazrey)

this is not full version quoted..aku ambik part-part yang dirasakan sedap..hehe..nak dengar yang penuh sila klik

Sabtu, 13 Ogos 2011

beli banyak..sedekah-sedekahkan

samad: mak aih banyak betul lauk berbuka

daud :biasa la..bulan puasa ni nafsu makan melonjak-lonjak

samad: ish2 kau ni daud..bulan puasa ni elok kalau kita mengawal nafsu kita, bukannya menurut nafsu..

daud : ala..sekali sekala jer pon..hehe

samad: daud..daud..xabis ni..ayam semalam pon xabis lagi.xelok membazir..

daud : abis tue?

samad: apa kata kita passing kat bilik sebelah..dapat juga pahala lebih hehe..nak x..?

daud :hmm..ok..tapi ko bayar balik..hehe..aku melawak jer..

samad: haha..kan elok tue.


Daripada Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. daripada Nabi SAW sabdanya, “Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”. (At-Tirmidzi)




Jumaat, 12 Ogos 2011

apa yang dijanjikan


  • apabila terjadinya kiamat
  • terjadinya tidak dapat didustakan
  • kejadian itu merendahkan satu golongan dan meninggikan satu golongan yang lain
  • apabila bumi digoncang sedasyat-dasyatnya
  • dan gunung-gunung dihancurluluhkan sehancur-hancurnya
  • maka jadilah ia debu berterbangan
  • dan kamu akan menjadi tiga golongan
  • yaitu golongan kanan,alangkah mulianya golongan kanan itu
  • dan golongan kiri, alangkah sengsaranya golongan kiri itu
  • dan orang-orang yang paling dahulu (beriman), mereka yang paling dahulu (masuk syurga)
 al-waqiah (1-10)

Khamis, 11 Ogos 2011

di manakah silapnya??!

 
sebagai seorang muslim kita tahu bahawa murtad adalah dosa besar...namun dengan pengetahuan yang ada masih ramai lagi yang murtad..buktinya di Malaysia sendiri kes murtad tidak sedikit jumlahnya..




yang menyedihkan, ada juga yang mualaf yang baru sahaja cuba untuk memahami Islam tapi akhirnya murtad...
di manakah silapnya? di manahkah pincangnya..?



tapi ada satu lagi perkara yang sangat menyedihkan aku sebagai seorang muslim...
Islam ini ditentang secara terang-terangan di facebook...komen2 yang sangatlah menyakitkan hati aku yang membacanya...

jika melihat kepada pos2 di facebook, menunjukkkan mereka ini banyak tahu tentang Islam..tapi sayangnya cahaya Islam itu tidak mampu menembusi hati yang telah gelap dan keras itu...

kita sering membantah bila ada sahaja penghinaan terhadap Islam daripada luar negara...tapi bagaimana pulak yang berlaku dalam negara sendiri..sangat menyedihkan bila penghinaan yang begitu besar ini tidak dipandang dengan begitu serius..

Ya Allah ..enkau jagalah hati aku ini supaya sentiasa berada bersama-Mu supaya aku tidak dipesongkan dengan duniawi yang penuh tipu dan muslihatnya...

siapa yang nak tengok sendiri bagaimana penghinaan yang telah dilakukan boleh baca page facebook ini

dan ada juga yang menetang golongan murtad ini  melalui facebook...so siapa yang berminat boleh klik sini

Rabu, 10 Ogos 2011

apa nak jadi ni..

cer tengok gambar ni..hehe..

  

bgi aku agak menarik..lawak pon ada jugak...

tapi bila difikirkan..sebenarnya ada pengajaran yang boleh diambil...
kanak-kanak ni ibarat kain yang putih dan bersih..

jika cantik kita mencoraknya..cantiklah ia..insyaAllah..

dan jika buruk pula corakannya..maka buruklah ia...

jews and muslims







my friend post something interesting in facebook..and I want to to share it with others...so please check this out...muslims and jews..(klik)

Selasa, 9 Ogos 2011

sometimes need to be strong to say NO!

dalam hidup ni banyak benda yang kita tidak mampu untuk berkata tidak...



walaupun kita tahu kebenarannya benda yang kita buat itu tidak begitu sesuai @ tidak begitu kena pada masanya...

mengapa?

-kadang2 sebab nak menjaga hati kawan, untuk berkata TIDAK , mungkin adalah sesuatu yang sangat berat..

-benda yang kita suka..hmm..walaupun tahu ianya tidak begitu elok..but to say NO!..it feel really hard..

-etc..

jadi..

jom sama2 kita cari kekuatan untuk menjadi seseorang yang mampu untuk berkata tidak..
jika ianya adalah ajakan drpd kawan..mungkin elok juga kita perjelaskan kpdnya bahawa apa yang diajak itu tidak begitu sesuai n it is better to stop doing that...

diri sendiri pula..hehe..tu kena cari penyelesaian sendiri..setiap orang berbeza cara penyelesaianya..

untuk aku..aku cuba untuk ingat ayat
"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi, boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyenangi sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."  
[QS al-Baqarah, 2:216]
...maksudnya jelas sekali..apa yang kita suka tidak semestinya baik untuk kita..n of course spt ayat di atas...ada benda yang kita tidak suka tetapi sebenarnya ia baik untuk kita...



so why can't say NO! for the thing that we like if we know that it is no good for us?

Ahad, 7 Ogos 2011

siapa yang xngat lagi....

siapa yang xngat lagi doa buka puasa@ terlupa...jom...tgk...senang sikit rasanya bila tengok video..hehe


p/s; aku pon selalu xngat...hehe

inilah masanya yang ditunggu-tunggu

dalam bulan puasa ni...masa yang paling ditunggu-tuggu adalah masa berbuka...bagi aku la...orang lain wallahualam....

so, sedikit menegenai berbuka:

1. Menyegerakan berbuka (tidak menangguhkannya)

- Dari Amru bin Maimun Al-Audi, telah berkata :

[ كان أصحاب محمد أسرع الناس إفطارا و أبطأهم سحورا ]

Maksudnya : ” Sesungguhnya sahabat Muhammad adalah orang yang paling cepat berbuka dan paling lambat bersuhur ” [HR Abdurrazzaq : 7591][1]

- Mengapakah perlu segera berbuka ?

a. Dapat menghasilkan kebaikan

- Dari Sahl bin Sa’d, Nabi r telah bersabda :

[ لا يزال الناس بخير ما ععجلوا الفطر ]

Maksudnya : ” Manusia tidak akan sunyi dari kebaikan selama mana menyegerakan
berbuka puasa ” [HR Al-Bukhari : 1856, Muslim : 1093]

b. Ia merupakan sunnah Rasulullah s.a.w :

- Dari Sahl bin Sa’d, Nabi r telah bersabda :

                                               [ لا تزال أمتي على سنتي ما لم تنتظر بفطرها النجوم ]

Maksudnya : ” Umatku akan sentiasa dalam sunnahku selama mana mereka tidak
menunggu bintang untuk berbuka puasa “. [HR Ibnu Hibban : 891][2]

c. Mengelakkan dari menyerupai amalan yahudi dan nasrani

- Dari Abu Hurairah, Nabi r  bersabda :

                                   [ لا يزال الدين ظاهرا ما عجل الناس الفطر، لأن اليهود و النصارى يؤخرون ]

Maksudnya : ” Agama ini akan sentiasa menang selama mana manusia menyegerakan
berbuka, kerana yahudi dan nasrani mengakhirkannya “. [HR Abu Daud : 2353][3]

2. Berbuka sebelum solat maghrib

- Dari Anas bin Malik :

[ كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطرقبل أن يصلي ]

Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi r berbuka sebelum solat “. [HR Abu Daud : 2356][4]

3. Dengan apa berbuka ?

- Dari Anas bin Malik :

[ كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطر على رطبات قبل أن يصلي ، فإن لم يكن رطبات فتمرات ، فإن لم يكن تمرات ؛ حسا حسوات من ماء ]

Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi r berbuka puasa dengan beberapa kurma basah (ruthob) sebelum solat (maghrib), sekiranya tidak ada kurma basah (ruthob) Baginda berbuka dengan beberapa tamar (kurma kering), jika tidak ada tamar (kurma kering), Baginda meneguk seteguk air “. [HR Abu Daud : 2356]



4. Apakah doa berbuka puasa ?

- Berdoalah dengan apa-apa doa pun, cuma alangkah baiknya kita dapat mencontohi doa Rasulullah r,
kerana Baginda r tidak akan melafazkan sesuatu melainkan padanya pasti ada kebaikan. Sesungguhnya doa orang yang berpuasa sebelum berbuka adalah doa yang mustajab insyaAllah, sebagaimana diriwayatkan dari Abu Hurairah, telah bersabda Rasulullah r :

[ ثلاثة لا ترد دعوتهم : الصائم حين يفطر، و الإمام العادل، و دعوة المظلوم ]

Maksudnya : ” Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka : Orang yang berpuasa di saat berbuka,
imam yang adil, dan orang yang dizalimi “. [HR At-Tirmidzi : 2526][5]

- Doa yang thabit serta shahih dari Nabi  r  ketika berbuka adalah :

[ ذهب الظَمَأُ وابتَلَّتِ العُروق، وثَبَتَ الأجر إن شاء الله ]

Maksudnya : ” Telah hilang dahaga, telah basah urat-urat, dan telah ditetapkan pahala insyaAllah ” [HR Abu Daud : 2357][6]

- Adapun doa :

[ اللهم لك صمت، وعلى رزقك أفطرت ]

Maksudnya : ” Ya Allah, ya Tuhan kami, kerana-Mu kami berpuasa, dan atas rezeki-Mu kami berbuka”.[HR Abu Daud : 2358]

Hadis yang menyebut tentang doa ini, adalah dari riwayat Mu’az bin Zuhrah. Beliau bukan sahabat sebaliknya beliau adalah tabi’in (generasi selepas sahabat Nabi r). Tetapi beliau telah meriwayatkan hadis ini secara langsung dari Nabi r. Dalam ilmu mustolah, hadis ini dikenali sebagai hadis mursal, kerana tabi’in meriwayatkan dari Nabi r sedangkan dia tidak pernah bertemu dengan Nabi  r. Hadis mursal mengikut muhaddithin adalah hadis yang lemah dan tidak boleh dijadikan hujjah. Syeikh Salim ‘Eid Al-Hilali dalam Nailul Authar Bi Takhrij Ahadisil Azkar[7], menyebut : Sanad hadis ini lemah kerana 3 kecacatan :
  1. Mu’az bin Zuhrah tidak dikenali (مجهول)
  2. Hadis ini mursal, kerana Mu’az adalah tabi’i
  3. Perawi dari Mu’az adalah seorang lelaki yang tidak diketahui namanya (مبهم)
Oleh itu, untuk menyandarkan doa ini kepada Nabi r adalah salah sama sekali!! Sebaliknya, jika seseorang itu ingin berdoa tanpa menyandarkannya kepada Nabi r, maka perkara itu dibolehkan. Tetapi alangkah baiknya, melafazkan kalimah yang dilafazkan oleh manusia yang paling mulia iaitu Rasulullah r.

5. Dianjurkan memberi makan untuk orang berbuka puasa


- Nabi r bersabda :

[ من فطر صائما كان له مثل أجره غير أنه لا ينقص من أجر الصائم شيئا ]

Maksudnya : ” Barang sesiapa yang memberi makan untuk orang berbuka puasa, baginya pahala orang berpuasa tanpa dikurang sedikitpun dari pahalanya ” [HR At-Tirmidzi : 804, Ibnu majah : 1746][8]

- Apakah doa untuk orang yang memberi makan kepada kita ?

Antaranya[9] : dari Miqdad, Nabi r bersabda :

[ اللهم أطعم من أطعمني، و اسق من سقاني ]

Maksudnya : ” Ya Allah ya Tuhan kami, berilah makan kepada orang yang memberi makan kepada kami, dan berilah minum kepada orang yang memberi minum kepada kami “. [HR Muslim : 2055].

[1] Sanadnya Shahih, lihat Fathul Bari : 4/199. [2] Sanadnya Shahih, lihat (صفة صوم النبي) oleh syeikh Salim Al-Hilali dan Syeikh Ali Al-Halabi : mks 63.
[3] Sanadnya Shahih, lihat Shahih Sunan Abi Daud, oleh Syeikh Al-Albani : 2063.
[4] Sanadnya Shahih, lihat Shahih Sunan Abi Daud, oleh Syeikh Al-Albani :  2065.  Penyusun telah meringkaskan hadis ini tanpa
mengubah maknanya. Perkara seperti ini diperbolehkan dalam ilmu hadis selagimana ia tidak mengubah makna serta tujuan hadis.
Lihat perbahasan ini dalam Manhaju Annaqd Fi ‘Ulumil Hadis, oleh Dr. Nuruddin ‘Itr : mks : 231.
[5] Sanadnya Shahih, lihat Silsilah Asshahihah, oleh Syeikh Al-Albani : 1797.
[6] Sanadnya Shahih, lihat Shahih Sunan Abi Daud, oleh Syeikh Al-Albani : 2066.
[7] 1/438. Kitab ini bertujuan menilai semula kedudukan hadis-hadis dalam kitab Al-Azkar oleh Imam Annawawi.
[8] Sanadnya Shahih, lihat Shahih Sunan Ibni Majah oleh Syeikh Al-Albani : 1417.
[9] Untuk mengetahui selain dari doa di atas,lihat (حصن المسلم) oleh Syeikh Said bin Ali Al-Qahthani.

klik di sini untuk sumber (telah di ambil daripada blog koleksi soal jawab agama)

Sabtu, 6 Ogos 2011

apa yang telah aku silap faham!

sebenarnya selama ni aku fikir bila dah semayang witir ...dah xboleh nak semayang sunat yang lain...ialahkan sebab solat witir tu dianggap sebagai penutup..tapi setelah aku search internet lain pulak penjelasannya....

solat Witir ini hukumnya adalah sunat dalam mazhab Syafie.. manakala dalam mazhab Hanafi, hukumnya adalah wajib (wajib di sini bukan bermaksud fardhu, sbb dlm mazhab Hanafi, ada istilah fardhu dan wajib).




Bila dah dikatakan sunat, maka ianya bukanlah wajib.. jadi, tak mesti la kena buat solat Witir selepas solat tarawih.. cuma, ianya adalah sunat yg dituntut (muakkad) untuk melakukannya. Nabi s.a.w. tak pernah meninggalkan solat Witir ini kerana ianya sangat disukai oleh Allah s.w.t.

Cuma, kadang2 kefahaman kita kena dibetulkan.. adakah kita meninggalkan solat witir selepas tarawih itu dengan tujuan untuk melakukannya sebagai penutup qiamullail? Ini kerana, solat Witir itu adalah solat sunat terakhir pada hari tersebut..

Sesetengah orang memahami bahawa solat witir itu sebagai solat penutup.. maknanya lepas tu dah tak bleh solat sunat dah.. ye la.. dah tutup kan? Ini merupakan kefahaman yg silap.. takde istilah tutup buka dalam solat ni..

Sekalipun kita dah solat witir selepas solat tarawih, kita masih lagi boleh solat sunat lain selepas tu (solat hajat ke, tahajjud ke, taubat ke dsb).. Cumanya, solat sunat witir ini dilakukan dengan rakaat yg ganjil (1, 3, 5, 7, 9, 11 dan seterusnya).. maka, jika kita telah melakukan solat witir 3 rakaat (tak kira la satu salam ke, 2 salam ke.. jangan tak salam sudahh), tak perlu la kita melakukannya lagi di akhir solat malam (akhir qiamullail) kerana ia bakal menjadikannya genap.. 3 rakaat selepas tarawih + 3 rakaat selepas tahajjud (contohnya) kan dah genap jadi 6 rakaat tu.. sedangkan witir itu maksudnya ganjil.



Kata la nak sambung tarawih lagi 12 rakaat (sbb nak buat tarawih 20 rakaat), maka boleh berniat tarawih di belakang imam yg solat witir (2 salam).. bila imam dah bagi salam dan nak sambung lagi satu rakaat, maka kita tak sambung pun takpe.. lepas habis tarawih kat rumah nanti, buat witir..

Ataupun solat je witir sekali.. balik rumah, sambung je tarawih lagi 12 rakaat.. lepas tarawih tu, takyah dah nak buat witir.

Dan takde juga masalah kalau kita tak nak buat solat witir selepas tarawih.. sbb kita nak buat masa qiamullail nanti contohnya.. jadi, bleh la makan moreh awal2.. hehe..

Kedua2 kaedah ini ada sandarannya.. Abu Bakr r.anhu melakukan solat witir selepas Isyak kerana takut tak terjaga masa qiamullail.. Sedangkan Umar r.anhu melakukan witir di akhir qiamullail kerana beliau merupakan seorang yg tegas.. nak bangun, mesti akan bangun.

Jadi, nak solat witir selepas tarawih pun boleh, tak nak pun takpe.. yg jadi masalahnya, lepas tarawih pun tak buat, qiamullail pun tak bangun.. maka terlepas la ganjaran solat sunat witir di bulan Ramadhan yg berlipat kali ganda itu..

 wallahualam..

for this post regard to ustaz love

Jumaat, 5 Ogos 2011

xmalu ke?


tengok..budak kecil pon semayang terawih..yang dah baligh apa pulak ceritanya....? xmalu kew...? ada jew yang sengaja tinggalkan solat terawih...alasannya...ala sunat jew pon...bukan berdosa pon kalau xbuat...hmm..betul...tapi marilah kita mengambil kelebihan pada bulan ramadhan ni untuk memperbanyakkan ibadat sunat..lagipun sebulan jew pon dalam setahun...insyaAllah semoga kita semua menjadi orang yang memperolah keuntungan di dunia n juga di akhirat......

hadith palsu mengenai solat terawih

assalamualaikum...hari ni aku nak kongsikan satu tulisan daripada blog mufti negeri terengganu berkenaan hadith palsu mengenai solat terawih...mungkin agak panjang sikit ..tapi alangkah baiknya kalau baca n dapat sedikit input...

KEPALSUAN HADIS KELEBIHAN TARAWIH 



Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang. Puji-pujian bagi Allah Subhanahu wata'ala, selawat dan salam keatas junjungan kita Nabi Muhammad Sallaahu 'alaihi wasallam serta para sahabatnya.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini satu hadis tentang kelebihan tarawikh pada malam-malam ramadhan telah tersebar dengan meluas sekali. Media-media elektronik,media-media cetak serta media-media massa turut sama memainkan peranan mereka menyebarkannya melalui akhbar-akhbar, dairi-dairi Islam, TV, radio, risalah-risalah dan lain-lain dengan harapan semoga mereka mendapat saham dalam usaha menggalakkan umat Islam supaya rajin beramal ibadat terutamanya dalam bulan yang diberkati itu.
Hadis yang dimaksudkan itu ialah satu hadis yang agak panjang kononnya diriwayatkan oleh Sayyidina Ali r.a. yang sebahagian darinya adalah seperti berikut : "Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda berkenaan dengan fadhilat sembahyang tarawih pada bulan Ramadhan antaranya:

· Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).

· Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

· Malam Keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.

· Malam Ketujuh: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.

· Malam Kelapan: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.

· Malam kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W..

· Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang ke-tiga puluh





Namun begitu setelah diajukan pertanyaan kepada beberapa tokoh agama tanahair tentang kedudukan hadis ini, dari manakah ianya diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan. Dan setelah diteliti dalam kitab induk hadis seperti Sunan Sittah dan lain-lain kitab hadis lagi, ianya tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab-kitab hadis palsu (maudhu`aat) sendiri pun tidak didapati hadis ini. Ini menunjukkan bahawa hadis ini merupakan satu hadis yang baru diada-adakan sehingga ulama-ulama hadis dahulu yang menulis tentang hadis maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadis ini.

Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang tarawih dan kedudukannya didalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan amalan-amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan diperolehinya. Dengan tersebarnya hadis-hadis palsu seumpama ini juga akan mencemarkan kesucian hadis Rasulullah s.a.w. yang dipelihara dengan dengan begitu baik oleh ulama-ulama kita dahulu.

Rasulullah S.A.W. telah pun memberikan amaran terhadap orang-orang yang mengadakan pendustaan atas namanya dengan ancaman yang berat sebagaimana sabdanya : Barang siapa sengaja mengadakan dusta atas namaku maka hendaklah dia menyediakan tempatnya dalam neraka. (Bukhori, Muslim)
Hadis ini diriwayatkan dengan banyak sekali sehingga sampai keperingkat Mutawatir. Ancaman ini merangkumi segala jenis pendustaan keatas Nabi S.A.W. sama ada dengan maksud memberi galakan supaya rajin beramal ibadat ataupun ancaman supaya menjauhi segala larangan Allah (targhib dan tarhib).
Mulla Ali Qari dalam Al-Asrarul-Marfu'ah selepas membawakan lebih dari seratus riwayat hadis tentang pendustaan atas nama Nabi Muhammad S.A.W. menukilkan kata-kata Imam Nawawi dalam syarah Muslim. Kata Imam Nawawi: Haram meriwayatkan sesuatu hadis palsu (maudhu`) bagi orang yang mengetahui bahawa hadis itu maudhu` atau dia hanya menyangka hadis ini maudhu`. Siapa yang menceritakan hadis yang dia tahu atau dia sangka bahawa ianya maudhu` serta dia tidak menerangkan keadaannya maka dia termasuk dalam ancaman ini. Katanya lagi, tidak ada perbezaan dalam pengharaman pendustaan atas Nabi Muhammad S.A.W. di antara hadis tentang hukum-hukum dan hadis yang bukan berkenaan dengan hukum seperti hadis yang mengandungi dorongan serta galakan beramal ibadat, hadis-hadis nasihat dan lain-lain. Semuanya haram termasuk dalam sebesar-besar dosa dan sejelek-jelek perkara dengan ijmak ulamak Islam… seterusnya dia berkata: Ulama-ulama telah pun sepakat tentang haram berdusta atas nama orang-orang biasa. Bagaimana pula dengan orang yang kata-katanya adalah syariat, kalamnya adalah wahyu dan berdusta atasnya adalah pendustaan atas Allah juga. Fiman Allah bermaksud: Tidaklah dia mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan. (An-Najm: 3-4).
Di dalam hadis tersebut nampaknya ada galakan supaya umat Islam rajin untuk melakukan amalan terawih dalam bulan Ramadhan seperti mana kita sering dapati hadis ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang mana sebenarnya hadis itu pun telah di reka atas nama nabi Muhammad S.A.W. seperti contoh satu hadis yang sebahagian darinya berbunyi: Jika seseorang itu meninggalkan sembahyang zohor dosanya adalah seperti dia berzina dengan ibunya sendiri.Jika dia meninggalkan sembahyang sembahyang asar dosanya adalah seperti meruntuhkan kaa'bah..

Adakah tidak cukup dengan janji ganjaran dari Allah bagi orang yang menghidupkan malam Ramadhan yang terdapat dalam kitab hadis shahih contohnya hadis yang bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan malam ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran dari Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu. (Al-Bukhari)

Dan adakah tidak cukup dengan ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang terdapat dalam al-Quran antaranya firman Allah yang bermaksud: Apakah yang menyebabkan kamu dimasukkan kedalam neraka saqar? Mereka menjawab: Kami dahulu termasuk orang yang tidak mengerjakan sembahyang. (Al-Muddatsir)

Sebenarnya bagi mereka yang suka menghidupkan malam Ramadhan tidak mesti dengan adanya hadis rekaan yang seperti ini mereka akan bersungguh-sungguh dalam menghidupkan amalan tarawih ini. Dan orang yang malas bersembahyang bawalah hadis yang bagaimana teruk sekalipun siksaannya namun mereka tetap tidak mahu mengerjakannya.

Diantara ciri-ciri hadis maudhu` (rekaan) dari segi zahirnya selain dari meneliti sanad perawinya ialah

1. Kelebihan yang disebutkan menyamai atau mengatasi kelebihan yang terdapat pada para sahabat nabi kita Muhammad S.A.W. atau orang yang berjuang bersama dengan nabi-nabi yang lain apatah lagi untuk menyamai atau mengatasi kedudukan nabi-nabi kerana umat yang datang kemudian walaupun setinggi-tinggi wali sekalipun tidak akan dapat mengatasi atau menyamai kedudukan sekecil-kecil sahabat apatah lagi untuk menyamai kedudukan seorang nabi.

2. Kelebihan yang terdapat didalamnya tidak sepadan dengan amalan yang dilakukan dimana ia menyalahi apa yang terdapat dalam syariat sebagaimana tersebut dalam Al-Qur'an dan hadis-hadis shohih.

3. Kandungannya serta ertinya rapuh, tidak menyerupai kalam Nabi Muhammad s.a.w. dan lafaznya tidak sesuai keluar dari mulut Nabi sepertimana yang terdapat dalam hadis-hadis shohih.

4. Didalam setengah risalah yang terdapat hadis ini, ianya dimulai dengan "Ya Ali" sedangkan ulama-ulama hadis telah mengatakan bahawa hadis-hadis yang dimulai dengan kata-kata ini hanya dua atau tiga sahaja yang shohih.Yang lainnya adalah palsu.

Oleh itu umat Islam sekalian terutamanya pihak-pihak berkenaan seperti institusi-institusi agama diperingkat negeri dan pusat sepatutnya prihatin terhadap perkara seperti ini demi menjaga kesucian hadis Rasul yang menjadi pegangan kedua Ahlus Sunnah Wal Jamaah.Umat Islam janganlah mudah tertipu dengan diayah-diayah palsu yang dikaitkan dengan Rasulullah sedangkan ianya tidak ada hubungan langsung dengan Rasulullah s.a.w. Janganlah sampai masyarakat kita melakukan sesuatu amalan dengan harapan akan mendapat pahala sedangkan sebaliknya dosa besar pula yang diperolehi dengan menyebarkan dan seterusnya beramal dengan hadis-hadis palsu seperti ini.

SELAMAT BERPUASA DAN BERIBADAT MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W.

Khamis, 4 Ogos 2011

jom isi borang!

di sini aku ada satu tawaran yang sangat menarik..
tengah mencari borang untuk ke universiti?
tidak tahu universiti mana yang sesuai n boleh menjamin masa depan yang cerah...?

ini mungkin sekali universiti yang anda cari-cari selama ini..



nama universiti         : university of tarbiyyah

kemasukan              : 1 Ogos 2011 (masih belum terlambat)

nama course            : ramadhan

subjek teras n wajib : berpuasa

subjek tambahan      :terawih

kredit tambahan       :zikir.baca al-Quran, sedekah, etc..

tempoh course         :sebulan

konvo akan diadakan pada 1 syawal...

kepada yang ingin menyambung ke peringkat master..peluang tersedia...

course untuk master : puasa enam...


note: umat Islam wajib untuk mengambil course ini sebagai rukun Islam yang ke-5...



*semoga dapat lulus dengan cemerlang....!

idea asal hanun fatiha

Rabu, 3 Ogos 2011

read and think what is the message



Cerpen 01 : Baby Lelaki Razali



Status di Facebook Razali bertulis "Just got my first child...my son...3.15kg..baby and wife selamat!syukur!"

Ahmad duduk di depan ipadnya sambil tersenyum riang membaca status kawan baiknya itu."Yo,my fren,congrats 4 being a father!" balas Ahmad di status Razali.

Ahmad duduk sebentar merenung skrin. Tangannya mencapai iphone di depannya.Jarinya pantas menaip sms ringkas kepada seorang lagi rakan baiknya, Abu."Yo bro...teman aq g beli hadiah untuk anak Razali,plis?Aq tak pandai nak beli brg baby.." begitulah mesejnya.

Ahmad termenung kembali menunggu balasan.Selalunya Abu tak pernah biar smsnya tidak berjawab."Ding dong!" Iphone Ahmad berbunyi.Ada sms masuk.

"Kau ingat aq reti?Tibai aje.2:30,sharp,Mid Valley.Aku naik LRT..kau hantar aku balik."

Ahmad sengih.
Nasib baik Abu nak tolong.

...............

Salesgirl itu mungkin pelik melihat 2 orang lelaki masuk ke dalam kedai yang dijaganya."Ya,Encik boleh saya tolong?" tanya salesgirl itu.

Abu sengih pandang Razali."Kami sebenarnya nak carik baju untuk anak kami!" Abu sedaya upaya tahan ketawa bila meluahkan ayat tu.Salesgirl itu buntang matanya sebentar,memandang Abu dan Ahmad yang berdiri.Mungkin kerana sengaja nak bergurau dengan lebih ekstrim, tangan Abu dipegang Ahmad.

"Oh..oh oh....I see...I see.." merah padam muka gadis itu.Pantas dia melangkah ke bahagian baju bayi."Lelaki ke perempuan?" tanya dia tak berani memandang wajah mereka berdua.

"Boy!" kata mereka serentak."Aaa..semua kat sini.." gadis itu pantas menunjukkan barisan baju bayi yang dipamerkan dan cepat2 dia melangkah pergi.

"Hahaha...tiap2 kali kita berlakon jadi pasangan gay...mesti respon diorang sama aje..hihihihi.." bisik Abu kepada Ahmad.Mereka pun membelek-belek beberapa helai.Sedar-sedar gadis tadi ada di belakang mereka.Cepat2 Abu menukar nada suaranya jadi lemah gemalai."Yaaanngg..I suka la yang ni..cuuuttteee sangat!" kata dia...

Ahmad ketawa berdekah-dekah dalam hati. Memang dia cukup tak suka shopping sambil diawasi salesgirl.Rasa tak bebas.Selalunya,lakonan mereka memang berkesan nak pastikan takde salesgirl berani datang dekat.

..................

"Banyaknya kau beli hadiah untuk anak Razali?Banyak betul duit kau?Aku tengok tadi total dekat 4 ratus lebih!" tanya Abu kepada Ahmad.

"Sekali-sekala Bu...anak member,apa salahnya?" jawab Ahmad ringkas."Ye la..tapi kau spend banyak2 pun bukannya anak kau pun..." soal Abu.

Ahmad masuk ke kereta selepas selesai memasukkan barang ke bonet."Sekali ni aje..lepas ni kalau dia dapat anak lagi..tak dapat la aku bagi banyak camni.." jelas Ahmad. Abu pantas masuk ke kerusi depan dan kereta pun meluncur laju membelah jalanraya.Kiri kanan jalan penuh dengan bangunan tinggi yang kelihatan seolah mencecah langit.

"Kau nak tau kenapa aku sanggup spend banyak2 ni?" tanya Ahmad,memecahkan suasana sunyi sambil kereta terus meluncur.

"Sebab kau dapat bonus?Sebab kau sudah stop layan clubbing?Sebab kau sudah tidak minum membuatkan kau banyak saving?" teka Abu. "Keh keh keh.." gelak Ahmad. "Ada ke camtu cara pemikiran kau?"

Pelik Abu..."Habis tu sebab apa?"Ahmad meneguk air liur."Kau member baik aku jadi aku bagitau kau...kau sorang aje ni. I trust you,man!"

"Ok..ok..ok!Macam biasa...biar pecah di perut,jangan pecah dekat mulut!" kata Abu makin teruja.

"......baby tu...anak aku..." kata Ahmad, perlahan.

Sepanjang perjalanan pulang selepas itu...
Abu yang gila-gila dan riang ria,langsung tak bersuara.

regard to cursing malay blog for this cerpen

Selasa, 2 Ogos 2011

ahlan wa sahlan



               for this nice picture regard to cikgudahlia.com

siapa tahu apakah makanan yang berkah ini?

Alhamdulillah...exam pon dah habis n ramadhan pon dah bermula....
disebabkan lama xmenulis blog...aku pon da hilang idea nak tulis apa....tapi memandangkan sekarang da masuk bulan ramadhan jadi di mana2 blog sekalipun banyak post2 mengenai ramadhan....

disebabkan aku pon xde idea lain...jom bercakap sikit pasal ramadhan...

tapi aku nak fokus sikit...sahur...(walaupun aku sendiri dah terlepas dua kali)...

seperti yang kita tahu dalam sahur itu ada keberkatan ...n apa hujahnya...?

- Sahur adalah berkah
Dari Salman Radhiallahu'anhu, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Berkah itu terdapat pada 3 hal, jama'ah, sayur, dan makan sahur." [2]

Dari Abu Hurairah Radhiallahu'anhu, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Sesungguhnya Allah telah memberikan berkah melalui sahur dan takaran." [3]

Dari 'Abdullah bin Harits, dari seorang shahabat Nabi Shalallahu'alaihi wa sallam, dia bercerita: "Aku pernah masuk menemui Nabi Shalallahu'alaihi wa sallam, sedang beliau tengah sahur seraya berucap: 'Sesungguhnya sahur itu berkah yang diberikan oleh Allah kepada kalian, karenannya janganlah kalian meninggalkannya.' " [4]

Rasulullah menyebut sahur sebagai al ghadaa' al mubaarak (makanan penuh berkah), sebagaimana disebutkan dalam dua hadist al 'irbadh bin Sariyah dan Abu Darda' Radhiallahu'anhumaa: "Mari makan al gadhaa' al mubaarak (makanan penuh berkah) yakni sahur." [5]

- Allah dan para malaikatNya bershalawat kpd org2 yg mkn sahur
Berkah sahur yang paling agung adalah bahwa Allah Subhanahu wa Ta'ala telah melimpahkan ampunan kepada org2 yang makan sahur serta menuangkan rahmatNya kpd mereka. Malaikat juga memohonkan ampunan bagi mereka seraya berdo'a agar Dia memberikan maaf kepada mereka, agar mereka termasuk org2 yang dibebaskan dari api neraka.

Dari Abu Sa'id Al Kudri Radhiallahu'anhu, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Sahur adalah makanan penuh berkah. Oleh karena itu janganlah kalian meninggalkannya sekalipun salah seorang dari kalian hanya minum seteguk air karena sesungguhnya Allah dan para malaikatNya bershalawat kepada org2 yang makan sahur." [6]

Sebaik2 mkn sahur oarng mukmin adalah kurma, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Sebaik2 makan sahur oarng mukmin adalah kurma." [7]

3. Mengakhirkan waktu sahur
Dari Anas Radhiallahu'anhu, dari Zaid bin Tsabit Radhiallahu'anhu, bahwasannya ia pernah berkata: "Kami pernah makan sahur bersama Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam. Setelah itu beliau langsung berangkat shalat." Kutanyakan: "Berapa lama jarak antara adzan dan sahur?", dia menjawab: "Kira2 sama seperti bacaan 50 ayat." [8]

4. Hukum sahur
Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Barang siapa hendak berpuasa, maka hendaklah ia makan sahur dengan sasuatu." [9]

Beliau juga bersabda: "Makan sahurlah kalian, karena sesungguhnya pada sahur itu terdapat berkah." [10]


[2] HR At Tabrani, sanad hadist ini hasan
[3] HR Asy Syirazi, hadist ini hasan
[4] HR An Nasa'i, sanadnya sahih
[5] HR Ahmad, Abu Dawud, dan An Nasa'i, sanadnya shahih
[7] HR Abu Dawud, Ibnu Majah, An Nasa'i, sanadnya sahih
[8] HR Bukhori dan Muslim
[9] HR Ibnu Abi Syaibah, Ahmad, Abu Ya'la, dan Al Bazzar
[10] HR Bukhori dan Muslim



for this post regard to YDP Pas Taiping...