Ahad, 19 Jun 2011

ebina-sedikit luahan hati

kelmarin 18 Jun 2011...aku keluar untuk mencari sesuatu yang mungkin bleh menenangkan hati yang sangat la bercelaru dan juga tidak tenteram. entah mengapa akhir2 ni aku sedikit gelisah, belajar pon xmasuk..hmmmm mgkin dosa yang makin melimpah....

demi mencari sedikit ketengan aku cuba bersiar2 sekitar ebina. tempat ni xder la jauh sangat dengan rumah aku, lebih kurang 34 minit menaiki densya.

kenapa ke ebina? it is because in ebina there is a mosque, not a big one but it always almost full. aku solat maghrib dan membaca beberapa muka al quran. alhamdulillah sedikit tenang. memandangkan jam menunjukkan 7.43 minit malam, aku bersiap2 untuk pulang dan membuat keputusan untuk tidak menunggu sampai ke isyak.

ketika sahaja aku ingin melangkah kaki untuk pulang datang la seorang brother indonesia menyapa, `tidak tuggu sampai isyak ya?` aku terdiam...
`tunggu`, balas aku ringkas....malu untuk kata `tidak`...

sambil menggu masuknya isyak, aku diajak naik ke atas untuk berbual2 with the other muslim brothers...
well it is quite a simple talk but nice....
dalam rancak berbual, datang la seorang budak warga bangladesh, abdulrahman namanya..manis sahaja rupanya...

abulrahman is an eight year old boy n sekarang sedang belajar menghafaz al quran di sebuah masjid di sekitar tokyo kalau x silap aku...n aku juga berpeluang mendengar sedikit bacaannya...terasa diri aku begitu kecil...hmm...entah bila mampu menghafal al quran....

n then aku diajak turun ke dewan solat...seperti ada sedikit perbincangan...it is a discussion about dakwah...
sekali lagi aku terasa begitu terasing dari dunia aku...begitu kecil rupanya diri ini....

masuknya waktu solat isyak, n aku sangat terharu kerana satu masjid hampir penuh seperti solat jumaat...subhanallah...dibenakku penuh rasa kagum kerana Jepun negara bukan Islam tetapi islam tetap kuat...alhamdulillah...harapnya islam di malaysia juga mampu menjadi lebih kuat...insyaallah....






Tiada ulasan:

Catat Ulasan