Rabu, 29 Jun 2011

jiran

apa maksud jiran yer..
orang yang selalu buat bising di sebelah rumah?


rakan mengumpat...?

 ops! bukan nak tujukan kat kaum wanita ok.,ni jer gambar yang aku ada...lelaki pon mengumpat..sama jer..

mungkin betul apa yang di atas..well...xder yang sempurna dalam hidup ni...
tapi jom fikir jiran dari sudut yang positif...

Islam menganjurkan kita memuliakan jiran kita..(kalau xsilap aku la..)
n dalam Islam itu sendiri ada hak berjiran kan..?


tapi nampaknya akhir2 ni, kita semakin lupa adab2 berjiran...kenapa yer..?..hmm

kadang2 jiran sebelah rumah pon kita xkenal..masing2 dengan haluan sendiri..xnak jaga tepi kain orang lain lah katakan...
tapi aku rasa dalam kes ni, konsep jaga tepi kain orang tu dah disalah ertikan agaknya..aku rasa xsalah mengambil tahu sedikit perihal jiran kita...cuma jangan lah melebih-lebih...

ok, sekarang aku nak cerita sikit pasal jiran aku. a Japanese...
yang menariknya, walaupon bukanlah satu bangsa n bukan juga satu agama, tapi aku rasa kehidupan berjiran di sini alhamdulillah.... diamalkan...
pernah banyak kali juga lah jiran aku ni cuba untuk mengelakkan pakaian yang dijemur daripada basah ditimpa hujan.. maklumlah aku dan roomate aku biasanya tiada di rumah kerana kelas biasanya habis waktu petang n tambahan lagi di Jepun sekarang cuaca agak tidak menentu..perubahan musim agaknya...well, thanks Umeko-san sebab dah banyak kali tolong angkat baju...




p/s-aku bukan nak blame sape2 n bukannya nak angkat sape2 ok...n aku xckap yang sume orang Jepun ni baek ...ada jer yang teruk kot...tapi apa kata kita ambik apa yang positif and terapkan kembali dalam budaya kita...jangan biarkan ianya hilang ditelan masa...insyaAllah apa yang baik kita amalkan, yang buruk kita tinggalkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan