Selasa, 4 Oktober 2011

apa salahnya bersangka baik

i just found a really nice short story..really nice...

mungkin ada yang dah follow up this blog kot..tp xper..disebabkan aku rasa ianya adalah satu pos yang menarik..jadi aku pon nk re-post kat blog aku ni...

well..blog aku ni bknnya bnyk info sgt...ciplak jer la kejenya...i don't have idea ok...

jom sama-sama baca kisah pendek ini...


Dalam dekapan ukhuwah, kita mengembangkan pelbagai sudut pandang untuk selalu bersangka baik pada sesama ikhwah atau manusia. Seperti contoh yang ditunjukkan oleh seorang 'alim bernama Thalhah bin 'Abdillah bin 'Auf. Tercatat di dalam kitab Raudhatul 'Uqala karya Imam Abu Hatim.

Suatu hari, si isteri, 'Aisyah binti Abdillah bin Muthi' Al-Aswad mengajaknya bicara,

"Demi Allah, wahai suamiku. Aku tidak pernah menemukan orang yang lebih buruk sifatnya daripada sahabat-sahabatmu."

Thalhah agak terkejut dengan kata-kata isterinya.

"Demi Allah, jangan sampai mereka mendengar kata-kata kamu itu. Sifat buruk apakah yang kau maksudkan itu, sayang?" 
"Demi Allah, sifat buruk itu nampak dengan sangat jelas." 
"Apa dia agaknya?"

Kata si isteri,

"Jika engkau dalam keadaan senang, mereka datang dan menemanimu. Namun jika kau susah, mereka menjauhkanmu."

Balas Thalhah sambil tersenyum,

"Sebenarnya tidak seperti itu.. Aku justeru melihatnya sebagai satu nilai murni yang mulia." 
"Apa maksudmu?"

Thalhah menegaskan,

"Memang demikian, mereka hanya berkunjung di sat kita sedang mampu menjamu. Di saat kita tidak sanggup menjamu, mereka memahaminya. Lalu mereka tidak datang ke mari."


fuh..boleh ke kita macam ni..? mungkin ada yang sentiasa bersangka baik kan? well...kita sendiri yang lebih tahu tentang diri kita..renung-renungkan bersama...

regard to inilah masanya for this post...>.<

Tiada ulasan:

Catat Ulasan