Ahad, 8 April 2012

花見

kami di jepun sangat seronok bila tibanya musim bunga. satunya kerana suhu yang tidak panas dan tidak pula terlalu sejuk-(mungkin sedikit sejuk bagi mereka yang kali pertama merasai negara 4 musim)-secara mudahnya, cuaca yang sangat sesuai untuk keluar bersiar-siar.

yang keduanya, musim bunga! sudah pasti dihiasi dengan pelbagai jenis bunga yang cukup senang dipandang.

dan yang terakhir, hanami!! apa itu hanami? hanami bagi yang tidak mengetahui ialah melihat bunga sambil berkelah di bawah rimbungan sakura yang sedang mantap berkembang. tapi sayang, kembangnya tidak lama, maka ramailah yang berebut-rebut mengambil peluang meluangkan masa bersama keluarga mahupun teman-teman untuk melapangkan masa di bawah kerimbunan dan keindahan bunga sakura. kami, rakyat malaysia sudah pasti tidak ingin terlepas peluang ini yang memang pasti tidak akan ditemuai di tanah tercinta Malaysia.

pendapat peribadi ana, hanami adalah satu yang amat menarik dan punya banyak point yang positif...di samping dapat mensyukuri alam keindahan Allah, dapat jua memberikan sedikit keringanan kepada minda yang telah bekerja keras menghadap pelbagai kerumitan samada di pejabat mahupun di tempat belajar. sudah pasti bukan itu sahaja, hanami juga mampu mengeratkan silaturrahim, menghubungkan ukhuwah dan juga menitik kemanisan dalam komunikasi..wallahualam..

sedikit gambar sebagai santapan mata..


tasik di dalam tempat kami berhanami-shijuku gyoen

sekilas shuttle kamera ditekan bila melihat pandangan yang cukup cantik

warga yokohama (degree) 

sakura dengan pelbagai kepekatan warna

p/s- sikit jer gambar yang sempat diambil, sibuk melayan karenah kanak2 comel..

2 ulasan: