Jumaat, 16 November 2012

palestin hangat kembali



hari ini, isu palestin bangkit lagi, maka berderu-derulah facebook user yang hangat berkongsi idea masing-masing di dada facebook mahupun hanya meng'share' tulisan2 yang berkenaan dengan topik 'palestin diserang lagi!', 'mari memboikot' dan sebagainya.

persoalannya, adakah hanya terhenti disitu tanpa usaha2 yang lain?
dari pengalaman lepas, ketika isu palestin hangat diperkatakan ramailah muncul 'pejuang2' di facebook, tapi bila isu ini kian lama ditelan arus masa 'pejuang2' ini turut hilang entah kemana..

saya tidak memandang sinis tentang usaha2 murni kalian, tapi saya tidak begitu berkenan dengan semangat 'hangat2 tahi ayam'..
ibaratnya bergegar-gegar melaungkan isu boikot, tapi diri sendiri galak menyokong..

maafkan saya jika ada yang terasa. bukan menyindir mahupun menentang dan jauh sekali berprasangka negatif cuma menyatakan pendapat dihati.

#sekadar perkongsian
....................................................................................................................................................
today best facebook status by muizabidin

Kita selalu dicadangkan utk memboikot produk israel.tp masalahnya, kalau sy buat survey (sy lebih suka utk menggeledah masuk) 40 rumah di Kg. Malaysia Tambahan ni,possible je kesemua 40 rumah ade at least Milo, Maggi, Nescafe. Kalau x, xkanlah gigih 2 kedai runcit di kawasan renduduk ini membekalkan maggi, milo dan nescafe. Cadangan boikot ni bukan baru semalam selepas tanah Gaza di serang (lagi), tp dah lama.

kenapa x jadi? Sebab, setiap kali kempen boikot,sy rse xpernah ade cadangan produk2 alternatif yg boleh dibeli pengguna macam sy yg malas nk gugel mane produk israel mana produk xIsrael.

Lagi malang kalau ketika kempen, produk alternatif lagi mahal dari produk Israel, tambah lagi tidak sedap, tidak berkualiti siapa hendak beli? Dan sy rasa ni lah faktor2 utama boikot selalu gagal dan x menjadi sbb alih2, org xnk bertukar produk.

Disebalik semua perkara ini, kenapa produk kita x boleh nk dijadikan pilihan, padahal kita rakyat Malaysia, kita tahu citarasa kita macamana, mereka yg dari Israel pun tahu mcmn utk menjadikan McD rase sedap pada lidah kita rakyat Malaysia, xkan kite sendiri tidak tahu utk mencipta produk yg jauh lebih sesuai dengan citarasa kita sendiri. Disinilah fungsi2 inovasi dan kreativiti yg perlu ada dlm kalangan rkyt Malaysia, baru kita boleh mencipta produk, dan menawarkan alternatif kpd pengguna, dan boikot pun boleh berhasil.

Jadi sekarang, nk berinovasi ke nk boikot?

P/s: Macamlah x boleh buat 2-2 kan.

..................................................................................................................................................

today chosen blog post

please click here for the post.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan