Jumaat, 11 Januari 2013

masalah itu jahat?

bismillah.

disebabkan sejak dua menjak ni temanya adalah mengenai kesedihan dan juga masalah, izinkan saya terus menulis berkenaan tema.

kadang-kadang saya juga ada terfikir; patutkah aku mengucapkan rasa syukur diatas ujian ini?

hmm..

rasanya patut.

mengapa?
tak stress ke?
tak bermurung ke?
suka ke bersedih?

jawapannya..
ye..saya stress, bermurung dan ye..saya juga bersedih dan saya tidak suka bila saya sedih.
tapi disebabkan semua perasaan inilah saya ingin mengucapkan syukur.

warkah cinta

pelik?
tidak pelik!

kerana saat seperti inilah saya merasa lebih dekat dengan Sang Pencipta.
bukannya ketika gembira itu saya tidak ingat langsung kepadaNya.
cuma saat seperti ini membuatkan diri saya lebih terasa.

saat seperti inilah sangat sesuai untuk membelek kembali warkah cinta yang sekian lama berdebu itu.
bukankah banyak ayat di dalam al-Quran itu bisa mendamaikan hati yang sedang resah?
saat inilah ayat-ayat itu akan lebih berbekas dihati jika dibaca.

maka mengapa saya tidak patut bersyukur setelah diberi peluang untuk lebih merasa hingga ke hati ayat-ayatNya?

disaat kesedihan inilah kita juga lebih berasa ingin berubah menjadi lebih baik.
ketika senang pernah terfikir ke?

maka lihatlah sekali lagi indahnya cara Allah mendidik kita.

mendidik kita untuk lebih bersabar.
mendidik kita untuk menjadi lebih baik.
dan juga mendidk kita untuk belajar dari pengalaman.

lupa itu kerja kita

tapi tidak pelik jika kita terlupa.
sudah namanya pun manusia; manusia itu pelupa.
disaat kita lupa itulah Allah menarik kita kembali dengan segala bentuk ujian.
ujian itu sepatutnya membuatkan kita lebih dekat padaNya. bukan semakin jauh.
kita mungkin sedar ujian itu adalah dariNya, maka kita pergi kepadaNya untuk mengadu supaya keluh kesah ini reda.
tapi ramai diluar sana yang tidak sedar akan hakikat ini.
mereka terus hanyut bersangka buruk dengan ujian Allah. maka makin jauhlah mereka dengan Yang Maha Pendengar.
masalah tidak selesai. hati juga makin jauh. nauzubillah!

semoga kita digolongkan antara mereka sedar dan semakin dekat denganNya tika saat ujian mendatang.
moga kita juga terus kuat, sabar dan tabah menghadapi ujian ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan