Isnin, 15 April 2013

try harder try smarter

people get locked into a rut of trying harder without trying smarter.

bayangkan seekor lalat yang berusaha sekeras-keras tenaga untuk keluar dari sebuah bilik. membayangkan dirinya mampu untuk keluar dari bilik itu dengan menembusi tingkap kaca.
walaupun dilanggar beribu-ribu kali, tingkap itu kekal utuh di tempatnya. masakan mampu seekor lalat memecahkan tingkap kaca itu *secara logiknya*. namun si lalat yakin dia mampu jika dia berusaha lebih kuat dengan membuat pelanggaran yang lebih kuat.

... force adalah hasil pendaraban mass dan acceleration; oleh kerana mass adalah sesuatu yang agak mustahil untuk ditambah sesuka hati maka si lalat berfikir dengan menambahkan acceleration dia mungkin mampu untuk memecahkan tingkap yang menghalang dirinya dan dunia luar itu. maka dia mengambil jarak yang lebih jauh dan bersedia untuk membuat pelanggaran yang bakal mencipta sejarah itu.

namun dalam tidak sedar dia sebenarnya cuba untuk membunuh dirinya. dia mungkin terbunuh dengan pelanggaran kuat itu.

walhal jika dia lebih memfokuskan tentang cara lain untuk mencapai tujuannya untuk keluar dari bilik itu pasti dia akan tersedar bahawa 10 meter dari tingkap kaca itu terbuka satu pintu. dan pasti dia akan dapat keluar dari bilik itu tanpa mencederakan dirinya.

jadi, berusaha keras semata tidak menjamin segalanya..dalam berusaha keras juga perlu bijak mencari jalan yang lebih mudah.
 
try harder, but don`t forget to be smart ^^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan