Selasa, 1 Julai 2014

Syair Keinsafan

Jika tuhanku bertanya padaku..
Tidak malukah kau bermaksiat padaKu?
Kau sembunyikan dosamu dari makhlukKu,
Dan datang padaKu dengan penuh dosa.


Bagaimana nak aku jawab duhai diriku yang malang?
Dan siapalah yang dapat menyelamatkanku?


Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan dari semasa ke semasa,
Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi selepas mati,
Dan apa yang akan berlaku selepas aku dikafankan,
Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selamanya,
Seakan mati tidak akan menemuiku.


Dan telah datang padaku sakaratul maut yang ngeri
Nah!
Siapa yang mampu melindungiku?


Aku melihat wajah-wajah..
Apakah ada daripada mereka yang akan menebusku?


Akan aku disoal apa yang telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diri ini..


Maka bagaimana harus aku jawab..
Setelah aku mengabaikan urusan agamaku?


Celakanya aku!


Apakah aku tidak mendengar ayat-ayat Allah menyeruku?


Adakah aku tidak mendengar apa yang telah diberitakan di dalam surah Qaaf dan Yaasin?


Adakah aku tidak mendengar hari dikumpulkan manusia, hari perhimpunan dan hari ad-din (kiamat)?


Adakah aku tidak mendengar panggilan ajal maut menyeru dan menjemputku?


Maka Ya Rabb!
Seorang hamba yang datang bertaubat, siapa yang yang dapat melindunginya?
Melainkan tuhan yang Maha Luas PengampunanNya
Dan yang membimbingku kepada kebenaran.


Aku telah datang padaMu
Maka kasihanilah daku dan beratkan timbangan (kebaikan) ku
Dan ringankan (percepatkan) hisabku 
Kerana Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban.


credit video ]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan